Armonii baroce la Râmnicu Vâlcea

ELEGANȚĂ ȘI RAFINAMENT ÎN BAROC. Orchestra Simfonică a Filarmonicii Ion Dumitrescu. Dirijor: Florin Ionescu-Galați. Solist(ă): Florin Ionescu-Galați, vioară. Repertoriu: J.S. Bach, F. Schubert, G. B. Pergolesi, Aria, Concertul pentru vioară și orchestră în Mi Major BWV 1042, Ave Maria, Concertul pentru vioară și orchestră în Si bemol major, Concertul pentru vioară și orchestră în La Minor BWV 1041. Sala Lahovari, Râmnicu Vâlcea, 2025-04-07. Foto credit: Cătălin Mărgărit / PinPhoto

Concertul susținut de celebrul violonist Florin Ionescu-Galați pe scena Filarmonicii ”Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea, pe 7 aprilie 2025, l-a adus de această dată pe maestru într-o dublă ipostază: solist și dirijor. Programul propus a reunit lucrări ale muzicii baroce– Bach și Pergolesi. Intitulat sugestiv  „Eleganță și Rafinament în Baroc”  concertul  a reflectat profunzimea perioadei amintite dar, a și fost ”colorat” cu celebra Ave Maria, semnată de romanticul Franz Schubert. S-a creat astfel un reușit un dialog între tradițiile barocului și elementele timpurii ale romantismului, explorând legătura universală dintre rigoarea formală, complexitatea emoțională și eleganța estetică a acestor epoci.

Alegerea repertoriului care a inclus un baroc autentic (Bach și Pergolesi) și un romantic influențat de baroc (Schubert) a sugerat intenția clară de a ilustra cum tradițiile unui stil pot influența nașterea altuia. Spre exemplu, polifonia complexă a lui Bach și sensibilitatea melodică a lui Pergolesi își regăsesc ecoul în armoniile subtile și expresivitatea melodiilor lui Schubert.

Muzica barocă adesea se bazează pe o structură matematică și ornamentație elaborată, în timp ce muzica romantică este mai permisivă și orientată către emoție. Prin juxtapunerea acestor stiluri, concertul a creat o atmosferă fertilă pentru explorarea contrastelor stilistice, dar și pentru evidențierea punctelor de convergență, cum ar fi eleganța frazelor muzicale și atenția la detalii.

Interpretarea unei lucrări precum Ave Maria de Schubert în cadrul unui concert majoritar baroc ar putea sa fi percepută ca o invitație de a transcende granițele epocilor, oferindu-i publicului o experiență care oscilează între meditație spirituală și pasiune artistică. Această alegere sugerează că tema concertului nu a fost doar estetică, ci și una puternic emoțională.

Florin Ionescu-Galați s-a evidențiat ca un muzician deosebit capabil să echilibreze două roluri: acela de păstrător al autenticității baroce și de traducător al emoției universale. Interpretarea sa a fost de excepție, cu o tehnică impecabilă și o sensibilitate aparte.
Prin folosirea contrastele dinamice orchestra a a subliniat mesajele emoționale ale pieselor.

În Pergolesi, a fost evidențiat farmecul tipic italian printr-o tehnică fluidă, însă fără a pierde intensitatea momentelor dramatice. Acest concert a avut o semnificație mai profundă decât simpla interpretare muzicală: a fost o declarație despre continuitate, despre cum muzica, indiferent de epocă, poate uni prin frumusețe și semnificație. Alegerea lui Florin Ionescu-Galați de a aduce împreună tradiții baroce și romantice a subliniat universalitatea limbajului muzical.

Concertul a reușit să fie nu doar o demonstrație tehnică, ci și un moment de reflecție pentru public asupra conexiunilor culturale și emoționale ce traversează timpul.

Cristian Ovidiu Dinica

About Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *