Filarmonica „Ion Dumitrescu” emblemă națională a muzicii de calitate
Un început de stagiune efervescent marcat de Concertul eveniment inclus în Festivalul Enescu deschidea seria de concerte a Filarmonicii ”Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea pe 18 septembrie cu o sală plină. Un dirijor inspirat, Constantin Grigore și o pianistă de clasă, Adela Liculescu, pentru că despre ea este vorba, a fost și laureată a marelui concurs Enescu, asigurau într-o colaborare excelentă cu simfonicul vâlcean o deschidere de stagiune cu sala plină.
A urmat concertul de la București din Piața Festivalului Enescu, pe 23 septembrie unde orchestra filarmonicii vâlcene a impresionat cei peste 2000 de participanți entuziaști, un public bucureștean civilizat și avizat, venit să guste aroma muzicii de calitate într-o superbă seară de sâmbătă.
De la o seară de jazz la „Concertele Toamnei” până la concertul dedicat Sfântului Antim Ivireanul, protectorul spiritual al Râmnicului, filarmonica vâlceană a deschis noua stagiune într-o dinamică foarte apreciată de publicul spectator care, încet dar sigur a revenit în sala „Lahovari”, atras bineînțeles de actul cultural autentic, dar și de campania inspirată a managementului instituției, campanie care realizată cu sponsori inimoși a reușit nu doar să repare ceea ce pandemia fracturase, dar și să depășească așteptările.
Poate părea o laudă dar, în realitate, efortul echipei filarmonicii este asiduu, persuasiv și profesionist, cu multă muncă și dedicație în back-office-ul nevăzut iar publicul revine și se primenește într-o dorință vizibilă de a accesa un act artistic de calitate, solid și bine interpretat, transmițător de fior artistic real emoțional. Într-o perioadă nefastă pentru cultură, când mass media promovează cu mult sârg non valoarea, kitsch-ul și produsele comerciale de tip fake, instituțiile muzicale profesioniste fac eforturi monumentale să reziste acestui tir de incultură.
Asistăm cu amărăciune la câștigul milioanelor de like-uri acordate unor „artiști” lipsiți de orice etică morală, cu texte sterile și zgomote imitatoare de muzică, în esență, nefiind o problemă așa zisa „piață concurențială”, ci efectele acestui război calitate-non calitate, total inechitabil din care marele perdant este și va fi societatea. Dar ca în orice luptă inegală, părăsim această sferă aducătoare de negativitate și promiscuitate și revenim la actul artistic de calitate pe care Filarmonica „Ion Dumitrescu” se străduiește să o ofere melomanilor în fiecare zi de luni și nu numai.
Luna octombrie a fost foarte „cantabilă” în acest sens pentru că a oferit publicului o serie de concerte foarte atractive precum „Concertele Toamnei” , „Toamnă romantică”, „Pe aripile muzicii” sau „Orient Express” luna încheindu-se cu un vocal simfonic – „Misa Trinitas”, o lucrare semnată de Wolfgang Amadeus Mozart.
Luna noiembrie se anunță de asemenea o lună foarte plină la Filarmonica „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea putând chiar să fie considerată un preambul al lunii sărbătorilor de iarnă pentru că simfonicul vâlcean va oferi publicului meloman atât concerte romantice (Ceaikovski, Schumann), concerte clasice (Mozart, Beethoven) cât și ediția cu nr. 2 a Concursului „Academic Piano Competition”, competiție în care publicul meloman prezent la concert va putea urmări în direct „duelul” concertistic al celor 3 tineri care vor trece de etapele preliminare.
Practic, cei 3 finaliști vor concerta pe scena filarmonicii, în acompaniamentul orchestrei simfonice iar la sfârșit juriul, într-un termen foarte scurt va comunica numele câștigătorului, iar publicul va putea vota „concurentul preferat”. O manifestare foarte atractivă care încă de la prima ediție a creat o emulație deosebită în sala de concerte a Filarmonicii „Ion Dumitrescu”. Dar, despre luna noiembrie vă vom invita să citiți în cronica de noiembrie după ce toate concertele se vor fi terminat.