FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE MUZICĂ INTERBELICĂ – București 5-7 iulie 2024
Ce atmosferă! Ce nivel! Ce muzică! Ce public! Ce oameni! Magnific… Excepțional… un superlativ ! Așa voi descrie fără rezerve cele 3 zile ale Festivalului Internațional de Muzică Interbelică – ”A music to remember” desfășurat la Sala Radio din București, de vineri 5 iulie până duminică 7 iulie. Miruna Ionescu și Valentin Albeșteanu au scris istorie în Bucureștiul contemporan! 2 artiști de certă valoare care au transformat visul în realitate, pentru Măria Sa, publicul meloman!
Un vis al celor 2 inimoși organizatori devenit realitate pentru noi, toți cei prezenți, protagoniști, public, artiști, invitați, chibiți, cârcotași, pentru TOȚI! Un festival ce va rămâne cu siguranță în memoria tuturor iubitorilor de muzică bună, de muzică scrisă din inimă, din suflet, din dragoste. Perioada interbelică este probabil cea mai fertilă perioadă de creație muzicală pură, de un firesc absolut, de o eliberare sinceră a tarelor războiului, o eliberare a sentimentelor simple, curate, puse pe versuri și muzică de personalități muzicale iubite de marele public, de protipendadă, de boieri dar și de oamenii simpli.
Cu școli înalte sau doar înzestrați cu har muzical sau poetic dumnezeiesc, creatorii interbelici au lăsat posterității muzici și versuri unice, emoționate, de un fior artistic aparte. Cu un dinamism debordant, actrița Miruna Ionescu împreună cu violonistul Valentin Albeșteanu, veneau la Râmnicu Vâlcea, la Filarmonica „Ion Dumitrescu„ în urmă cu câțiva ani, propunând ”Povestea din Bucureștiul de odinioară” într-o formulă autentică: o voce, o vioară și….taraful de oraș! Am crezut de la început în proiect, l-am încurajat și l-am iubit necondiționat. Și după ce la scurt timp, Ioan Dobrinescu ne dăruia știmele pentru orchestră, prezentam la Râmnicu Vâlcea, marelui public, ”Povestea” Mirunei și a lui Valentin, în formulă orchestrată, tot pe scena filarmonicii dar cu savoarea unor armonii complete, pline de farmecul interbelic. Și se construise prima parte a visului… și lipsea ceva… și cei doi au început o muncă titanică, de luni de zile, de nopți nedormite, de telefoane…
Și, au creionat cu pasiune și persuasiune, ceea ce avea să fie între 5-7 iulie 2024, unicul Festival din Europa și poate și din lume – Festivalul de muzică Interbelică. Și au reușit. În prima zi, excepționalul violonist Florin Ionescu Galați, a deschis seara alături de colegii săi din Kronstadt Cvintet, cu un program inspirat, spumos și elegant, Florin Galați confirmând pe scena sălii Radio, dacă mai era cazul, că un artist de asemenea nivel, poate interpreta absolut orice muzică din categoria… calitate! A urmat o voce specială, o „nemțoaică mit klasse„ , Isabel Dorfler din Germania care, împreună cu talentatul violonist Florentin Chiran și alături de Band-ul Radio, sub bagheta distinsei Simona Strungaru, a ridicat sala în picioare. O primă seară de top, care anunța un nivel ce cu greu va fi atins în alte locuri, la alte festivaluri, la alte…încercări.
Sâmbătă dimineața, cei doi inimoși Vali și Miruna, au propus celor interesați un prim colocviu la sediul Arcub de pe Lipscani, un colocviu pe teme de… caffe concert! Și m-am bucurat să fiu invitat a cuvânta, alături de adevărați specialiști, artiști ai genului, precum Maestrul Petrică Pană. La fel de inspirat și Mădălin Voicu jr. care a punctat cu fermitate faptul că nu doar marele maestru Ion Voicu știa să cânte muzici aparent facile, precum greșit considerau neștiutorii genului de cafe concert, ci și mulți alți coloși ai muzicii culte se delectau cu frumusețea muzicii „de inimă, de suflet, de dragoste” atunci când simțeau, doreau, știau.
Și după simpaticul colocviul de sâmbătă dimineață, ne-am regăsit cu alți sau poate aceeași peste 700 de iubitori de frumos, sâmbătă seara, tot la Sala Radio. Și a fost din nou… ”de poveste„ ! Și a venit de la Paris, pianista de jazz Ramona Horvath, care a tălmăcit în stil aparte, și ”Sanie cu Zurgălăi”, și ”La vie en rose” și multe altele, alături de cei doi francezi din trupa sa absolut excepțională. O artistă de clasă, prietena Alinei Păvălache, stabilită tot la Paris, care cu multă amabilitate le-a facilitat Mirunei și lui Valentin, această participare a Ramonei Horvath, în superbul festival. Seara de sâmbătă a continuat dar s-a și încheiat cu o apariție absolut magnifică: Passadena Roof Orchestra din Marea Britanie!
Ce dăruire, ce muzică, ce profesionalism, ce stil! Impresionantă formație! Pentru prima dată în România. Exclusiv datorită Mirunei Ionescu și lui Valentin Albeșteanu! Le pomenesc prea des numele? Nuu. Au creat un Festival absolut fermecător. Am speranța că Passadena Roof Orchestra va putea veni măcar odată la Râmnicu Vâlcea, pe scena filarmonicii, afară, în Zăvoi, oriunde! Sunt unici! Sunt sublimi! Sunt Passadena Roof Orchestra! Și s-a încheiat a doua zi de Festival Interbelic. Duminică dimineața, al doilea colocviu la Arcub. Lăudabil sprijinul financiar al Ministerului Culturii care a susținut întregul festival, drept pentru care organizatorii au mai punctat înainte de gala finală, un al moment înălțător: Colocviul de duminică dimineață.
La aproape 2 zile sunt încă marcat de această întâlnire matinală de duminică 7 iulie 2024 din sala Arcub. Octavian Ursulescu, Florian Lungu, Marieta Kirculescu, Ioan Dobrinescu, Nicolae Gheorghiță (vice președinte UCMR). Foarte eleganți și bine documentați, maestrul Ioan Dobrinescu și Nicolae Gheorghiță. Foarte simpatică și plină de romantism Doamna Kirculescu – văduva marelui Nicolae Kirculescu. Magnifici, spumoși, prietenoși și adevărate enciclopedii ambulante cei doi prieteni Octavian Ursulescu și Florian Lungu. Sub ”bagheta” de moderator și prezentator a lui Octavian Ursulescu, senzaționalul Florian Lungu dar și ceilalți vorbitori au creat o emulație unică, un colocviu de o valoare ce ar trebui nu doar păstrată ca o înregistrare de aur a unor evocări de excepție, dar obligatoriu de a fi diseminată, de a fi așternută pe hârtie, în cronici ce vor rămâne peste timp ca mărturii autentice ale acestor repere probabil imposibil de înlocuit de generațiile actuale, orientate vădit spre facil și vulgar.
Asta este… am și eu sensibilitățile mele. Îl menționez cu multă simpatie și apreciere pe tenorul Marius Nine care, în colocviul de sâmbătă acompaniat de excepționalul pianist Valentin Cucu a interpretat în manieră interbelică 2 bijuterii ale epocii, făcând audiența să vibreze și să fredoneze. Și adrenalina a început să crească. Pentru că ne apropiam de concertul de gală. De sosirea orchestrei simfonice a Filarmonicii ”Ion Dumitrescu” care avea să încheie seara cu ”Poveste din Bucureștiul de odinioară” . Cum să nu ai emoții când ”ai tăi” urcă pe scena Sălii Radio? Cum să nu ai emoții când vezi o sală arhiplină? Și a început gala. Actorul Marius Bodochi, amfitrion și sâmbătă (pentru că vineri ne delectase Alexandra Velniciuc) a avut stil, a fost distins și a secondat-o pe inegalabila Miruna care a oferit distincții tuturor celor care au sprijinit necondiționat festivalul. Am fost bucuros și onorat să mă număr printre cei ”distinși” și am primit cu emoție diploma de excelență oferită de cei doi prieteni de suflet.
Și a început.. Povestea… cu orchestra, cu taraful de oraș, cu Vali impecabil și elegant cu a sa vioară magică, cu Miruna, artistul complet și, cu un dirijor în formă maximă – Tiberiu Dragoș Oprea. Invitații de onoare, soprana Irina Sârbu și tenorul Alin Stoica, au „intervenit„ frumos în povestea serii, cu apariții solistice inspirate și îndelung aplaudate. Și totuși…cu toți invitații, cu orchestra la înălțime, căci sunt ai subsemnatului și nu pot să nu îi laud, cu Tiberiu Oprea distins, fin, elegant și versatil dirijoral, cu un repertoriu superb și bine alcătuit, punctul maxim al festivalului rămâne creația în sine a evenimentului, dus la superlativ de Miruna Ionescu și Valentin Albeșteanu. Chapeau, dragi și distinși prieteni ai muzicii! Excelsior!
Petruț Constantinescu – director al Filarmonicii „Ion Dumitrescu” Râmnicu Vâlcea, 8 iulie 2024